Przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia

W dniach przed Świętami Bożego Narodzenia  I grupa wychowawcza wraz ze swoimi wychowawcami wykonała dekorację w pomieszczeniach grupy I. Wszyscy wychowankowie są przygotowywani do wyjazdów do domów rodzinnych. Przygotowali dla swoich najbliższych pierniczki, aniołki i pamiątki. Wspólnie spędzony czas pozwolił nam przygotować się do tych pięknych Świąt w atmosferze życzliwości i serdeczności.
     Bieżący czas mija nam na nauce składania życzeń i śpiewania kolęd oraz wykonywania ozdób choinkowych. Wszystkim wychowawcom, wychowankom, Dyrekcji MOW oraz pracownikom jak również najbliższym składamy życzenia zdrowych, spokojnych Świąt oraz Szczęśliwego Nowego Roku.

Janek Sakowicz
 Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego

PROJEKT "STARSZY BRAT"

Dnia 13 grudnia 2018 r. w ramach projektu "Starszy Brat" nasza placówkę odwiedzili uczniowie z klasy 7 z Tolkmicka. W ramach współpracy ze Szkołą  i po pierwszym moim osobistym spotkaniu z uczniami  w Tolkmicku przyszedł czas na zobaczenie i spotkania z wychowankami na terenie Ośrodka. Dzieci mogły zobaczyć teren Ośrodka Wychowawczego po drugiej stronie bramy. Było to dla nich duże przeżycie, strach i niepewność co zobaczą i z kim się spotkają. Zostali oprowadzeni po grupach wychowawczych, szkole i poznali specyfikę pracy Ośrodka resocjalizacyjnego. Po przedstawieniu spraw technicznych przyszedł czas na osobiste spotkanie z naszymi wychowankami i wspólne zajęcia. Goście Ośrodka dowiedzieli się o przeszłości jaka odbywa młody człowiek, który trafia pod Sąd Rodzinnych i Nieletnich oraz co jest dobrym rozwiązaniem aby ustrzec się skierowania do placówki.

Serdeczne podziękowania dla wychowanków gr. VII  Adama Jóskowskiego, Bartosza Rebajn, Dominika Skowrońskiego i Jakuba Bartnikiewicz za wspólne zajęcia, zaangażowanie i przełamanie strachu w rozmowach z rówieśnikami oraz dla Pani Oli Dyks-Łepek (psycholog) za zajęcia od strony jej stanowiska pracy.

Opracowała

Danuta Miszkowicz

Wychowawca

Krótkie wspomnienia i wrażenia wychowanków gr. VI z dwudniowej wycieczki do Warszawy

28 XI 2018 roku pobudka o godzinie 04.00, wiedziałem już wtedy, że ten dzień będzie udany. Chociaż tej nocy spałem krótko nie byłem zmęczony. Pierwsze co zrobiłem to ubrałem się i poszedłem do wychowawczyni Kamili. Pani powiedziała mi, że mogę już wszystkich obudzić. Gdy wszyscy wstali zrobiliśmy sobie kawę, żeby dała nam zastrzyk energii na podróż. Po wypiciu kawy był lekki chaos. Wychowawca Artur trochę się denerwował bo musiał każdemu przypominać co należy zabrać ze sobą do samochodu. Gdy byliśmy przy busach okazało się, że w naszym zamarzły drzwi i zmuszeni byliśmy wchodzić do samochodu przez drzwi kierowcy Pana Wiesia. Wyjeżdżamy z Kamionka Wielkiego. Wszyscy siedzą. Nie wiem czy inni ale ja czuję się inaczej - atmosfera w samochodzie jest przyjemna. Pan Wiesław z Panem Arturem opowiadają kawały, jest zabawnie. Po paru przystankach na stacjach benzynowych i zjedzeniu śniadania oraz skorzystania z toalet - docieramy po ponad 3 godzinach do Warszawy. Wielkie bloki, zakorkowane ulice - można powiedzieć przerąbane ale mi się podoba. Pierwszym naszym celem jest Muzeum Wojska Polskiego. Stoimy przy wejściu - widać samoloty, czołgi, helikoptery, wozy bojowe. Jest fajnie. Wchodzimy do środka. Przy kasie kupuję sobie dwie pamiątki. Wychowawca daje nam audio-przewodniki. W  muzeum jest dużo eksponatów - od czasów średniowiecza do okresu II wojny światowej. Bardzo mi się spodobały zbroje naszej husarii, różnego typu broń, miecze, strzelby, zbroje itp. Można było zobaczyć jak na przestrzeni wieków zmieniało się oblicze wojen i ich symbolika. Po wyjściu z muzeum byliśmy już głodni i właśnie wtedy dowiedziałem się, że obiad zjemy w budynku Ministerstwa Edukacji Narodowej. Wchodząc na stołówkę czułem się jak minister spraw wewnętrznych. Obiad był bardzo smaczny. Po posiłku dyrektor oprowadzał nas po ministerstwie, które funkcjonuje już od 1930 roku. Historia tego obiektu jest smutna, bo w czasie II wojny światowej przejęli go Niemcy i znajdowała się tam siedziba gestapo. Teraz znajduje się tam ministerstwo i Mauzoleum Walki i Męczeństwa, które oddaje hołd torturowanym tam Polakom oraz ukazuje jak Niemcy traktowali ludzi. Nocleg mamy w Oratorium prowadzonym przez księży i zakonnice. Spotykamy tam dzieci i młodzież, z którymi rozmawiamy m.in. o życiu w ośrodku. W wolnym czasie gramy z nimi w tenisa stołowego. Po kolacji jedziemy na warszawską starówkę. Pan Wiesio niczym przewodnik o niej opowiada. Bardzo mnie zaciekawiła historia o samochodzie pułapce, który wybuchł  w tej części Warszawy. Wracamy do  Oratorium. Po kąpielach kładziemy się spać. Drugiego dnia  wstajemy z rana  i jemy śniadanie. W planach mamy najpierw zwiedzanie Łazienek Królewskich. Bardzo ładne miejsce. Pomnik Chopina i małe wiewiórki podchodzące blisko Dawida zrobiły na mnie wrażenie. Nadszedł wreszcie czas na zwiedzanie stadionu PGE Narodowy, który widziałem tylko w telewizji. Na żywo robi ogromne wrażenie. Wchodząc na punkt widokowy wydaje się dużo większy. Chodzimy po obiekcie z przewodnikiem, w szatni pierwszy raz widziałem oryginalne stroje naszej reprezentacji i duże wanny z masażem, z których korzystają zawodnicy po rozgrywanych meczach. Zwiedzamy też salę konferencyjną, w której po każdym meczu odbywają się wywiady z zawodnikami. Wracamy na obiad do Oratorium. Po obiedzie zwiedzamy bazylikę p.w. Najświętszego Serca Jezusa Chrystusa i uczestniczymy w krótkiej modlitwie. Na jej ścianach wiszą piękne obrazy, na sufitach oryginalne zdobienia i piękny ołtarz. Ostatnim  naszym celem jest Muzeum Powstania Warszawskiego. Wchodzimy "na ostatni gwizdek" z przewodnikiem. Pan opowiada ciekawie, mówi językiem zrozumiałym nawet dla nas. Gdy opowiadał o nienawiści Niemców do Polaków i Żydów oraz beztroskich zabójstwach na ulicach Warszawy, aż łezka w oku mi się zakręciła. Trudno sobie wyobrazić, że stolica praktycznie cała była po wojnie w gruzach a dzisiaj nie widać żadnych widocznych śladów po wojnie. Koniec zwiedzania, wychodzimy z muzeum. Jedziemy do ośrodka. Była to udana wycieczka. Atmosfera w jej trakcie też była bardzo fajna. Wycieczkę będę pamiętał do końca życia. Mam nadzieję, że gdzieś jeszcze pojedziemy.....

wychowanek gr.VI Piotr Pupp

W środę 28 XI 2018 roku nasza grupa wraz z wychowawcami Bogdanem Malczykiem i Arturem Podborowskim pojechała na 2 dni do Warszawy. Wstaliśmy o godzinie 04.30, szybka toaleta, dokończenie przygotowań i wyjazd. Dotarliśmy do Warszawy o godzinie 10.00. Pierwszym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie ekspozycji Muzeum Wojska Polskiego. Później pojechaliśmy do Ministerstwa Edukacji Narodowej na obiad i zwiedzaliśmy ten budynek, który za czasów II wojny światowej pełnił funkcję sztabu gestapo. Spotkaliśmy tam księdza, u którego mieliśmy nocować. Pojechaliśmy z  nim  do  Oratorium znajdującego się na Pradze Północ. Zjedliśmy kolację, dostaliśmy słodycze i napoje a następnie spotkaliśmy się z młodzieżą z dzielnicy Praga i opowiadaliśmy im o życiu w naszej placówce. Po spotkaniu tym,  wieczorem pojechaliśmy na Stare Miasto. Chodziliśmy po starówce nocą, było pięknie, widzieliśmy Plac Zamkowy, obejrzeliśmy z zewnątrz Zamek Królewski, staliśmy przy Kolumnie Zygmunta. Pomimo niskiej temperatury robiliśmy zdjęcia. Po powrocie do Oratorium dość szybko poszliśmy spać. Spaliśmy na karimatach, w zabranych z ośrodka śpiworach. Po pobudce zjedliśmy coś i pojechaliśmy na zwiedzanie  Łazienek Królewskich. Grupa Pana  Artura zwiedzała Łazienki a grupa Pana Bogdana uznała, że jest zbyt zimno i siedziała w samochodzie. Ja, Kacper i Paweł postanowiliśmy się przejść po Warszawie. Mieliśmy na to 30 minut. Trochę się zgubiliśmy ale orientacja w terenie zabudowanym się przydała  znaleźliśmy drogę do samochodu. Zdążyliśmy na styk, pojechaliśmy na PGE Stadion Narodowy. Zwiedzanie zajęło godzinę. Widzieliśmy stadion, szatnie i stroje zawodników, salę konferencyjną i całe trybuny dla kibiców, które zrobiły na mnie największe wrażenie. Po obiedzie w Oratorium pojechaliśmy do Muzeum Powstania Warszawskiego. Było niesamowicie, najlepsze muzeum jakie dotychczas w swoim życiu widziałem. Ok. godziny 20.00 skończyliśmy zwiedzanie, pojechaliśmy do MC Donalda, zjedliśmy kolację i byliśmy w ośrodku ok. godziny 01.00 w nocy. Uważam, że wycieczka była bardzo ciekawa i chętnie pojechałbym na kolejną taką wycieczkę.

wychowanek gr. VI Patryk Malinowski

28 XI 2018 roku wraz z wychowankami grupy VI oraz Panem Bogdanem Malczykiem i Arturem Podborowskim, pojechaliśmy na wycieczkę do Warszawy. O godz. 4.30 Pani Kamila obudziła nas i zrobiła nam kawę abyśmy się ożywili. Ok. godz. 5.30 dwiema grupami wsiedliśmy do busów, którymi pojechaliśmy do Warszawy. Podzieliliśmy się na dwie grupy. Naszą grupą opiekował się Pan Artur a tą drugą Pan Bogdan. Gdy dojechaliśmy do Warszawy ok. godziny 10.00 naszym pierwszym celem było Muzeum Wojska Polskiego. Kiedy je zwiedzaliśmy zrobiło się lekkie zamieszanie, ponieważ była tam inna duża grupa zwiedzających i musieliśmy zwiedzać od końca. Po zwiedzeniu pojechaliśmy na obiad do Ministerstwa Edukacji Narodowej, gdzie spotkaliśmy księdza, który nas później przenocował i ugościł. Po posiłku poszliśmy zwiedzać ministerstwo, które za czasów II wojny światowej było gestapo. Po zwiedzeniu ministerstwa  pojechaliśmy do Oratorium im. Św. Jana Bosko na gdzie o godzinie 18.00 spotkaliśmy się  z młodzieżą z Pragi. Po tym spotkaniu pojechaliśmy na Stare Miasto, aby trochę pozwiedzać Warszawę i coś zjeść. Po wieczornym spacerze przygotowywaliśmy się do snu i pomogliśmy księdzu Sławomirowi przygotować salę na jutrzejszą dyskotekę z okazji andrzejek. 29 XI 2018. Po zjedzonym śniadaniu poszliśmy wraz z księdzem do bazyliki zwiedzać kościół mający sto lat. Po zakupieniu pamiątek przez moich kolegów, grupa Pana Artura pojechała zwiedzać Łazienki Królewskie natomiast grupa Pana Bogdana siedziała w busie, bo było zimno. Po zwiedzeniu Łazienek pojechaliśmy na PGE Narodowy, aby go zwiedzić. Chodziliśmy po szatniach naszej reprezentacji, byliśmy w sali konferencyjnej i trybunach. Po zwiedzeniu stadionu wróciliśmy do Oratorium na 3 godziny. Kiedy wybiła godz. 17.00 pojechaliśmy do najlepszej części wycieczki czyli Muzeum Powstania Warszawskiego. Wszyscy byli zachwyceni oraz poruszeni tym co tam zobaczyli. Po wyjściu z muzeum pojechaliśmy do MC Donalda na kolację. Do ośrodka wróciliśmy ok. 1.00 w nocy. Bardzo mi się podobała ta wycieczka.

wychowanek gr.VI Paweł Heinsius

Projekcja filmów VI International Film Festiwal in Olsztyn "Prison Movies" 2018

W dniu 10 grudnia 2018r. odbyła się prezentacja filmów VI International Film Festiwal in Olsztyn „ Prison Movies" 2018 zorganizowana dla społeczności wychowanków przez  p. mgr Magdalenę Kuligowską. Zaproszonym gościem był Pan mjr SW Olsztyn Jarosław Witka. Projekcja filmów dotyczyła prizonizacji i problemów osadzonych związanych z izolacją oraz ich twórczość, zmiany osobowościowe i marzenia. Szeroki zakres tematyczny filmów miał charakter edukacyjno- prewencyjny i miał na celu uwrażliwienie naszej młodzieży na pełne świadomości życie.

Popołudniowe spotkanie wychowanków  gr. I z Panem majorem wzbogaciło naszą wiedzę w zakresie działania służby więziennej na rzecz osadzonych ale także przyniosła ona wiele refleksji związanych z profilaktyką przestępczości. Ryzyko utraty wolności i doświadczenia deprecjacji potrzeb miało być przestrogą dla wychowanków i swoistą nauką.

Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego Jan Sakowicz

Artystyczny sukces w stolicy Grupy Teatralnej

Grupa Teatralna z Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Kamionku Wielkim zdobyła na przestrzeni ostatnich lat wiele znaczących i prestiżowych nagród na ogólnopolskich przeglądach artystycznych. Również i tym razem odniosła ona ogromny sukces na XXIII Ogólnopolskiej Scenie Prezentacji Artystycznych Realizacji „OSPAR 2018” , która odbyła się 6 grudnia 2018 r. na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.

„OSPAR” to impreza artystyczna organizowana przez środowisko akademickie Warszawy dla placówek opiekuńczych, wychowawczych, poprawczych i środowiskowych z całej Polski. W tegorocznym przeglądzie (po wstępnych eliminacjach ogólnopolskich) na warszawskiej scenie wystąpiło aż 31 zespołów artystycznych.

W bardzo silnej konkurencji młodzi aktorzy z Kamionka Wielkiego za spektakl „Desiderata” zdobyli II Nagrodę Główną Marszałka Sejmu RP (wysokiej klasy laptop). Dodatkowo otrzymali również Wyróżnienie Specjalne za wrażenia artystyczne prezentacji. Ponadto, obecny na przeglądzie Rzecznik Praw Dziecka, Pan Marek Michalak, osobiście wręczył młodym artystom i ich opiekunom list gratulacyjny za przedstawienie spektaklu o dużych walorach motywacyjnych i terapeutycznych.

Młodzi aktorzy MOW pochylili się tym razem nad pięknym i bardzo znaczącym dla człowieka tekstem „Desiderata”. Przenieśli jego przesłanie i najcenniejsze wartości na scenę teatru. W symbolicznych scenach widz mógł zobaczyć jak żyć warto… co szczególnie trzeba cenić, żeby świat był piękny a ludzie szczęśliwi…

Spektakl zrealizowany został w formie dramy teatralnej z odpowiednio dobranym podkładem muzycznym. Duże znaczenie dla lepszego przekazu prezentowanych treści miało również odpowiednie operowanie oświetleniem scenicznym.

Skład grupy teatralnej tworzyli: Damian Piechowiak, Adam Potoczek, Wiktor Witka, Dominik Skowroński, Adam Jóskowski, Marcel Jankowski.

Opiekunami artystycznymi grupy byli wychowawcy: Michał Basek i Bogdan Płocheć.

Michał Basek

Bogdan Płocheć

WYCIECZKA EDUKACYJNA DO WARSZAWY

W dniach 28 i 29 listopada 2018 roku wychowankowie VI grupy, pod opieką wychowawców Artura Podborowskiego i Bogdana Malczyka,  uczestniczyli w wyciecze do Warszawy, w programie której było m.in.: obejrzenie i poznanie bogatej ekspozycji Muzeum Wojska Polskiego,

zwiedzanie budynku MEN oraz poznanie jego historii i roli jaką odegrał w okresie II wojny światowej,

spacer uliczkami Starówki warszawskiej oraz po Placu Zamkowym,

wspólne zajęcia warsztatowe z dziećmi korzystającymi z bogatej oferty Oratorium przy bazylice p.w. Najświętszego Serca Jezusa Chrystusa (warszawska Praga Północ, ul. Kawęczyńska), zwiedzanie obiektu PGE Stadion Narodowy,

obejrzenie i poznanie niezwykłej - skierowanej do młodego pokolenia  ekspozycji Muzeum Powstania Warszawskiego.

Ta bogata we wrażenia i emocje wyprawa do stolicy była swoistym podsumowaniem i uwieńczeniem programu wychowania patriotycznego pn. "100 LAT NIEPODLEGŁEJ" - skierowanego do tej grupy młodzieży w związku z tegorocznymi obchodami 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. W ramach tego programu od początku września 2018 roku do końca listopada 2018 roku w/w młodzież była uczestnikiem szeregu zajęć nawiązujących do najnowszej historii naszego narodu i państwa (pogadanki historyczne, filmy dokumentalne i fabularne, grupowe konkursy historyczne z nagrodami, gazetki okolicznościowe, konkurs na okolicznościowy plakat - nawiązujący do 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości,

przygotowanie i przeprowadzenie wieczornicy w dniu Narodowego Święta Niepodległości). W realizację tego cyklu zajęć zaangażowany był w zasadzie cały zespół wychowawczy grupy VI. Trudno dziś na dobrą sprawę ocenić ile z tego wszystkiego co młodzież zobaczyła i doświadczyła zostanie przez nią zapamiętane i uwewnętrznione. Mamy nadzieję, że przynajmniej dla części naszych podopiecznych będzie to punkt wyjścia do sięgnięcia i zapoznania się z ciekawą książką lub czasopismem, które podejmuje tematykę najnowszych dziejów Rzeczypospolitej.

Trudno w tym miejscu nie wspomnieć o osobach spoza naszej placówki - dzięki którym ten cykl zajęć mógł się zakończyć opisywaną wycieczką.  Niniejszym,  chcielibyśmy w tym  miejscu wymienić i podziękować  za  różnorodne wsparcie:

Panu Jerzemu Wilkowi Posłowi RP, księdzu Sławomirowi Szczodrowskiemu z bazyliki p.w. Najświętszego Serca Jezusa Chrystusa w Warszawie oraz pracownikowi MEN-u Panu Tomaszowi Kwaczyńskiemu.

Bogdan   Malczyk

DOPALACZE - OFERTA ŚMIERCI

W dniu 29.11.2018r. w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Kamionku Wielkim w ramach programu „Dopalacze – oferta śmierci” funkcjonariusze KMP Elbląg  st.asp. Dariusz Komosiński,  mł.asp. Katarzyna Stankiewicz  oraz  dyrektor Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Elblągu p. Marek Jarosz przeprowadzili zajęcia z wychowankami MOW oraz kadrą pedagogiczną.

Tematem spotkania była odpowiedzialność prawna za posiadanie narkotyków, czy też środków zastępczych  tzw. „dopalaczy”. Funkcjonariusze przekazali informacje o nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, która weszła w życie z dniem 20.08.2018r.

Szczególną uwagę zwrócono na pojęcie „nowej substancji psychoaktywnej”, za której posiadanie obowiązuje odpowiedzialność karna  równoznaczna z posiadaniem narkotyków. Dyrektor PSSE p. Marek Jarosz przekazał informacje z zakresu szkodliwości  zażywania  środków zastępczych oraz narkotyków na organizm człowieka.

Agata Ojrzyńska

ZAJĘCIA ZAWODOZNAWCZE W FIRMIE ZARPOL - LEKCJE W TERENIE

W dniu 21.11.2018r. uczniowie klasy I i II Branżowej Szkoły I Stopnia  uczestniczyli  w zajęciach zawodoznawczych w  zakładzie produkcyjnym Zarpol
w Gronowie Górnym.  Firma zajmuje się obróbką metali - produkuje części zamienne do turbin parowych i podzespołów do elektrowni zarówno w  Polsce, jak też w Anglii, Francji, Niemczech, Indiach, Chinach, Turcji oraz Rosji.

Nasi uczniowie poznali wiele urządzeń do obróbki metali, większość z nich ze sterowaniem elektronicznym CNC (komputerowe sterowanie urządzeń numerycznych), które stosuje Firma Zarpol. Zwiedzanie zakładu produkcyjnego w Gronowie Górnym oraz poznanie specyfiki pracy przy obróbce metali pozwoli naszym uczniom w przyszłości wybrać satysfakcjonujący ich zawód.

Po zajęciach  uczniowie udali się na krótki spacer uliczkami Starego Miasta w Elblągu. Było bardzo sympatycznie smile

Opracowała

Agata Ojrzyńska

Katarzyna Filip

Udział w marszu Niepodległości oraz w akcji „Pociąg do Niepodległej”

W dniu 11 listopada 2018 roku z okazji obchodów 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości Młodzież z Ośrodka Wychowawczego w Kamionku Wielkim wraz z wychowawcami p.Dawidem Trybą oraz p.Anną Patyk-Rosiak współpracując ze Stowarzyszeniem Historyczno – Poszukiwawczym Denar wybrali się na uroczyste obchody tego jakże ważnego dla Polaków Święta. Obchody odbywały się w Elblągu na placu Jagiellończyka . Chcąc oddać cześć bohaterom Polski Niepodległej prezentowaliśmy broń oraz mundury żołnierzy z różnych epok historycznych. Były to mundury m.in. powstańca wielkopolskiego, legionisty Piłsudskiego, błękitnej Armii Hallera mundury z 1936 roku oraz ubiór żołnierza Armii Krajowej.

Sekcja  modelarska S.H.P. Denar  przy współpracy z Biblioteką Elbląską przygotowała warsztaty modelarskie pt. "Lokomotywa" Juliana Tuwima. Czytelnia dla dzieci zorganizowała malowanie i wyposażenie owego pociągu według wiersza, natomiast grupa rekonstrukcyjna MOW Kamionek Wielki  miała za zadanie wniesienie pociągu „Do niepodległości” na główny plac obchodów  oraz asystowanie przy całej ceremonii uczczenia  100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

Opracował:

Wychowanek grupy III

Krzysztof Zelewski

LEŚNA PRZYGODA

Wychowankowie z grupy III wraz z wychowawcą p. Dawidem Trybą w dniu 21.10.2018 roku ubrani w mundury polowe wybrali się do lasu na zajęcia z survivalu oraz zasady działania wykrywacza metalu w ramach projektu edukacyjnego „Bliżej Historii” .

Każdy z wychowanków miał za zadanie zebranie materiałów do rozpalenia ogniska (najlepiej korę brzozy smile) a później za pomocą krzesiwa  rozpalić ogień na którym piekliśmy kiełbaski oraz parzyliśmy herbatę.

Zapoznaliśmy się z zasadą działania wykrywacza metalu oraz mogliśmy spróbować swoich sił poszukując skarbów.W trakcie całej zabawy pobudziliśmy swoją wyobraźnie chwytając za patyki rozpętaliśmy III wojnę światową ,bawiliśmy się wyśmienicie. Po kilku godzinach dobrej zabawy wróciliśmy zmęczeni ale bardzo zadowoleni.Cała ta przygoda bardzo zintegrowała naszą grupę .