Wakacje w MOW

Właśnie zakończył się kolejny etap pobytu pozostałych w ośrodku chłopców na czas wakacji. Co prawda na pewno każdy z nich wolałby być wśród najbliższych mu osób, ale chyba nie jest tutaj tak źle. Pracujący z nimi wychowawcy stają na głowie, żeby na ich twarzach był jak najczęściej uśmiech, a sami też się przy tym nieźle bawią.

Podczas właśnie mijającej ośmiodniowej zmiany chłopcy mieli możliwość uczestniczyć w następujących zajęciach:

- zabawa w parku linowym w Kadynach,

- wycieczka kajakowa po Zatoce Elbląskiej,

- pobyt w parku wodnym Dolinka w Elblągu – dwukrotnie,

- wycieczka do Mikoszewa z pobytem nad morzem oraz zapoznaniem z działaniem promu na Wiśle oraz wizytą przy

pomniku ofiar marszu z obozu Stutthof do przeprawy statkami,

- wycieczka na Stare Miasto w Elblągu z wejściem na wieżę widokową kościoła Św. Mikołaja,

- udział w seansie filmowym „Król Lew” w kinie Światowid.

Dodatkowo często korzystaliśmy z kompleksu Orlik, sali komputerowej w pracowni doradztwa zawodowego oraz czasami z siłowni. Tak więc na nudę nie było czasu…

Gerard Swatowski

Zakończenie roku szkolnego 2018/2019

Dnia 19.09.2019 o godz. 9.00 w auli MOW miało miejsce uroczyste zakończenie roku szkolnego 2018/2019. Pożegnaliśmy absolwentów III klas gimnazjum, klasy VIII  SP oraz II klasy Branżowej Szkoły I Stopnia. Najlepsi uczniowie otrzymali listy gratulacyjne za wysokie wyniki w nauce. Najwyższy poziom osiągnął uczeń klasy III gimnazjum – Adam Jóskowski, kończąc ten etap edukacyjny ze średnią 5,23 i wzorowym zachowaniem.

Uczniowie zostali również nagrodzeni za osiągnięcia w dziedzinie sportu,matematyki oraz sukcesy artystyczne. Podsumowano projekt edukacyjny „Bliżej Historii ”oraz VI edycję projektu „ Stutthof – ja w miejscu pamięci”.

Po słodkim poczęstunku Dyrektor MOW pożegnał wszystkich ostatnim dzwonkiem życząc bezpiecznych wakacji i spokojnego wypoczynku.

Agnieszka Mikołajczak - Godlewska

Spływ kajakowy do Elbląga

Wychowankowie III grupy uczcili ostatni dzień szkoły spływem kajakowym do Elbląga. Pogoda nam dopisywała i dzięki niej udało nam się dopłynąć do Elbląga. Podczas tego spływu przepłynęliśmy dystans 14 km.

Turystyka kajakowa to nie tylko samo pływanie kajakiem. To również możliwość odwiedzenia ciekawych miejsc. Odwiedzając Elbląg członkowie koła kajakowego zwiedzili taras widokowy na szczycie wieży katedry św Mikołaja w Elblągu.

Koło kajakowe życzy wszystkim bezpiecznych i słonecznych wakacji.

Mateusz Gagjew

Mistrzostwa Elbląga w biegach na orientację

W dniu 08.06.2019 r. w Elbląskiej Bażantarni odbyły się ostanie zawody rundy letniej w GP Elbląga w Biegach na orientację. Zawody kończące ten sezon są Mistrzostwami Elbląga. Jak co roku w czerwcu ściąga do Elbląga liczną rzesze zawodników. Wśród nich możemy znaleźć nazwiska zwycięzców zawodów ogólnopolskich. Oczywiście na starcie nie mogło zabraknąć naszej drużyny. W skład jej wchodzili wychowankowie III grupy.

W mocnym składzie rywalizowaliśmy z uczniami Elbląskich szkół gimnazjalnych. Trasa przebiegała przez uroczą o tej porze roku Bażantarnię. Punkty kontrolne niejednokrotnie znajdowały się w trudno dostępnym terenie. Udało nam się jednak zaliczyć wszystkie punkty w bardzo dobrym czasie. W kategorii szkół gimnazjalnych zajęliśmy I, II, i III miejsce zajmując całe podium. To wielki sukces naszej drużyny.

Mateusz Gagjew

Niespodzianka dla naszych wychowanków z Hiszpanii

Nauczyciele i wychowawcy uczestniczący w szkoleniu zagranicznym przywieźli dla naszych podopiecznych z Hiszpanii prezent od trenerki warsztatów - kopertę z plikiem zdjęć i pocztówek. Ana Aurora prosiła, aby chłopcy wybrali sobie losowo kartkę i spróbowali odszukać w prezentowanym obrazku elementy pasujące do niego. Chłopcy byli mile zaskoczeni, że pomyślała o nich osoba, z którą nie poznali się osobiście. Podczas analizowania pocztówek wywiązała się ciekawa dyskusja.
W poszukiwaniu refleksji i symbolicznych znaczeń pomagała chłopcom pani psycholog Aleksandra Dyks - Łepek.

Xymena Swatowska

Nauczyciele też się uczą – kurs doskonalący w Sewilli

W pierwszym tygodniu czerwca 2019 roku  grupa nauczycieli i wychowawców w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) - Ponadnarodowa Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej uczestniczyła w kursie „Zachowania antyspołeczne wśród młodzieży” w Sewilli, w Hiszpanii.

Kurs prowadzony był w sposób praktyczny, oparty na analizie sytuacji placówki. Praca w małych grupach sprzyjała rozważaniom prowadzącym do odblokowania codziennych schematów myślowych, poprawiając zdolności komunikacyjne i budowanie relacji międzyludzkich. Głównym celem prowadzących szkolenie była pomoc w zrozumieniu takich emocji jak gniew, frustracja, irytacja; w jaki sposób sobie z nimi radzić oraz pomóc uczniom przezwyciężać złość w nieagresywny sposób.

Dzięki zaangażowaniu i aktywnej pracy podczas zajęć, uczestnicy szkolenia w Sewilli poszerzyli swoje umiejętności w zakresie budowania profesjonalnych sieci wsparcia w swojej społeczności oraz radzenia sobie z zachowaniami antyspołecznymi młodzieży. Zwiększyli swoją motywację do codziennej pracy z uczniami oraz podnieśli swoje kwalifikacje - otrzymali Certyfikaty oraz dokument Europass Mobilność.

Więcej informacji oraz zdjęć na temat szkolenia na stronie projektu:

Xymena Swatowska

Spotkanie ze świadkiem Historii Panem Jerzym Kwietniewskim

9 czerwca 2019 roku wychowankowie III grupy biorącej udział projekcie edukacyjnym „Bliżej Historii” mieli okazję porozmawiać z panem Jerzym Kwietniewskim pseudonim „siwy”. Pan Jerzy był harcerzem w szarych szeregach, brał udział w Powstaniu Warszawskim oraz był żołnierzem Armii Krajowej. Na początku zaprosiliśmy naszego bohatera na wspólny obiad, po czym oprowadziliśmy go po naszej grupie - opowiadając o projekcie w jakim bierzemy udział. Następnie zaprosiliśmy go na świetlicę i zaczęliśmy słuchać …..

Pan Kwietniewski mimo swojego wieku (90 lat) za szczegółami potrafił opowiadać historie, które przydarzyły mu się podczas powstania oraz z czasów jak był partyzantem. W pamięci utkwiła nam straszna historia  - gdy pan Jerzy jako 13 letni chłopiec wraz z kolegom miał zlokalizować gniazdo niemieckiego karabinu maszynowego. Podczas akcji zostali wykryci oraz ostrzelani co skończyło się śmiercią kompana pana Jerzego. Spotkanie z porucznikiem Kwietniewskim ukazało nam jak mamy dobrze – nie musimy walczyć o naszą przyszłość, lecz musimy walczyć o pamięć bohaterów takich jak pan Jerzy Kwietniewski.

Dziękujemy Panu Grzegorzowi Wołoszczak oraz wychowawcy Dawidowi Trybie

za zorganizowanie tak ciekawego spotkania.

Opracowali:

D. Hryniewicz, D. Bialik, D. Tryba

Warsztaty Stolarskie z firmą Layman

Dzięki nawiązanej współpracy z panem Maciejem Seroką oraz firmą ZM Layman z Rubna otrzymaliśmy piękne meble kuchenne oraz możliwość praktycznych zajęć. Wraz z panem  Dariuszem Jażdżewskim mogliśmy poznać tajniki składania i montażu mebli. Prace przebiegały bardzo sprawnie (dzięki doświadczeniu pana Dariusza, który jest specjalistą w tej dziedzinie). Zajęcia cieszyły się wielkim zainteresowaniem a efekt końcowy przerósł najśmielsze oczekiwania.

Dziękujemy bardzo Panu Maciejowi oraz Panu Dariuszowi za wspaniałą kuchnie

oraz zebrane doświadczenia zawodowe smile

Dawid Tryba

Śladami Historii Polskiej Wojskowości Wycieczka do Warszawy

Wychowankowie III grupy wychowawczej biorącej udział w programie edukacyjnym „Bliżej Historii” miała przyjemność wziąć udział w trzydniowej wycieczce do Warszawy.

Pierwszego dnia wycieczki mieliśmy okazję zwiedzać Muzeum Wojska Polskiego , którego zbiory  ukazują historię wojskowości polskiej od powstania państwa w X wieku do zakończenia II wojny światowej w 1945 roku. Dzięki przewodnikowi, który opowiadał nam z pasają o dziejach naszej ojczyzny dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy. Następnie udaliśmy się do Mauzoleum Walki i Męczennictwa, które znajduje się w obecnym gmachu Ministerstwa Edukacji Narodowej, gdzie W latach 1939-1944 w gmachu przedwojennego Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego miał swoją siedzibę Urząd Komendanta Policji Bezpieczeństwa i Służby Bezpieczeństwa Dystryktu Warszawskiego. Najciekawszą i najstraszniejszą częścią ekspozycji są pomieszczenia znajdującego się tutaj w okresie II wojny światowej aresztu gestapo, zachowane w prawie nienaruszonym stanie korytarze, cele zbiorowe, izolatki i pokój dyżurnego gestapowca, w którym odbywały się przesłuchania. Następnie udaliśmy się do Bazyliki, gdzie mieści się Oratorium św. Jana Bosko. Tam czekał już na nas ksiądz Sławomir Szczodrowski. Po bardzo sympatycznym przywitaniu poszliśmy spać by zregenerować siły na dzień kolejny.

Drugiego dnia wycieczki przebraliśmy się w nasze II wojenne mundury i udaliśmy się na Forty Czerniakowskie, gdzie znajduje się Polskie Muzeum Techniki Wojskowej. Zaprezentowaliśmy nasze mundury oraz zwiedziliśmy Fort IX , który to jest jednym z fortów pierścienia zewnętrznego Twierdzy Warszawa, wybudowany w latach osiemdziesiątych XIX wieku. Ponadto przejechaliśmy się II wojenny pojazdem , co sprawiło nam wiele radości. Następną atrakcją było zwiedzanie Starego Miasta, obowiązkowo zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie koło kolumny Zygmunta.

Ostatniego trzeciego dnia wycieczki zwiedziliśmy Stadion Narodowy, który wywarł na nas ogromne wrażenie – płyta boiska, szatnie piłkarzy czy miejsce w którym mecz oglądają celebryci. Przez chwile mogliśmy poczuć się jak zawodowi piłkarze. Następnie przejechaliśmy do kolejnego punktu na naszej liście. Twierdza Modlin stanowiąca wielokrotnie rozbudowywany zespół umocnień i zawierająca w sobie elementy fortyfikacji francuskiej, rosyjskiej i polskiej.  Twierdzę Modlin tworzy Cytadela, obwód zewnętrzny, który otoczony jest murem Carnota. Oprócz tego kompleks otacza system fortów i podziemi, które na pewno zostaną nam w pamięci.

Oprócz wyżej wymienionych atrakcji mogliśmy zobaczyć jak funkcjonuje oratorium oraz wziąć udział w świadectwie wiary rapera Tau, a także w sztuce teatralnej „prosektorium”.

Wycieczka bardzo nam się podobała, chcieliśmy aby trwała jak najdłużej. Mieliśmy możliwość po raz kolejny poznać historię naszego kraju – dotknąć przeszłości, teraźniejszości a także „liznąć” troszkę sztuki. Chcielibyśmy podziękować osobom i instytucją dzięki którym mogliśmy wzbogacić naszą wiedzę i konstruktywnie spędzić czas wolny :  Stowarzyszenie Historyczno – Poszukiwacze „DENAR” , Klub Wojskowy Wielonarodowej Dywizji Północny-Wschód w Elblągu, Pan Grzegorz Wołoszczak, ksiądz Sławomir Szczodrowski oraz Dyrekcja Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego.

Opracowali wychowankowie grupy III :

D. Hryniewicz, D. Bialik, P. Wojtysiak.

Żonkilowe Pola Nadziei

Jak co roku Elbląskie Hospicjum organizuje akcje Pola Nadziei. Akcja ta polega na zbiórce funduszy na rzecz tej instytucji. Jak bardzo to instytucja jest potrzebna nasi podopieczni mogli przekonać się podczas zajęć w grupie oraz w trakcie odwiedzin w Hospicjum. Zmotywowani do działania wybraliśmy się w dniu 12.05.19 pod jeden z Elbląskich kościół zbierać fundusze na działalność tej niezwykle potrzebnej instytucji. Wychowankowie zdziwieni byli hojnością elblążan, którzy spontanicznie wrzucali datki do puszek. Cały nastrój bardzo nam się udzielił i szczęśliwi wróciliśmy do Ośrodka przekonani o spełnionym dobrym uczynku.